Bouwsector loopt achter in digitalisering

02-okt-2017

Bouwbedrijven lopen achter op andere branches als het gaat om digitalisering. De bouwsector mist hierdoor de interactie met het online consumentengedrag en laat kansen liggen. Dit is onder 1600 ondernemers gevraagd, blijkt uit de MKB Online Monitor 2017.

Onderzoek

Uit de cijfers blijkt dat de bouwsector geen inhaalslag heeft gemaakt de afgelopen twee jaren. Meer dan een derde van de ondernemers heeft geen website. Vergeleken met de zakelijke dienstverlening is dit een vijfde. Daarnaast heeft slechts 1 op de 2 bouwbedrijven een bedrijfsprofiel. Zesenvijftig procent van de mkb’ers vindt online marketing niet belangrijk. Uit onderzoek op Google blijkt dat de doelgroep wel degelijk online zoekt naar informatie over producten en diensten die de bouwsector te bieden heeft. Maandelijks worden er ruim 500.000 zoekopdrachten gelinkt aan de branche. (bron: Keyword Planner)

Online doelgroep

Vierendertig procent van de bouwbedrijven heeft aangegeven (nog) geen website te hebben. Hiervan heeft slechts 6 procent aangegeven binnen twee jaar een website te beginnen. Ongeveer 33 procent van de bedrijven die wel een website hebben, geven aan deze de komende twee jaren te willen vervangen. In vergelijking met het MKB in het algemeen is dit percentage laag. 72 procent van de consumenten raadpleegt klantbeoordelingen tijdens de oriëntatiefase. Veel bouwbedrijven in de bouw laten deze kansen liggen. Slechts 11 procent toont nu reviews op de bedrijfswebsite en 9 procent geeft aan hier de komende tijd in te willen investeren. Ben je nieuwsgierig naar het onderzoeksrapport van MKB Online Monitor 2017? Deze is hier beschikbaar.

Terug naar nieuwsoverzicht