• Advies op maat
  • Snelle levering
  • Ruime voorraad
  • Badkamer- en keukenshowroom

ZE-transport

“Early adopters als voorbeeld voor de rest”

“Early adopters als voorbeeld voor de rest”

“Of ik denk dat er na 2035 nog een diesel vrachtwagen wordt verkocht? Nee, ik denk het niet. En misschien gaat dat moment zelfs al in 2033 zijn. ” Aan het woord is Johnny Nijenhuis, dé expert als het gaat om zero-emission trucks. Met zijn adviesbureau Nijenhuis Truck Solutions helpt hij bedrijven die willen beginnen met de transitie van diesel naar elektrisch wagens. Waarom je nu moet beginnen met elektrificatie en wanneer naar verwachting de laatste diesel vrachtwagen wordt verkocht? 

Johnny vertelt...

“Als je kijkt wat er de afgelopen twee jaar al is veranderd, kun je niet anders concluderen dan dat de ontwikkelingen heel snel gaan”, begint Johnny zijn verhaal. “Steeds meer producenten zijn bezig met het ontwikkelen van nieuwe wagens. De actieradius wordt beter en beter en gaat in 2028 waarschijnlijk naar 800 kilometer. Er wordt vol ingezet op de verduurzaming van de logistieke sector.”

De juiste uitgangspunten

Maar waar begin je dan als je je wagenpark wilt elektrificeren? Johnny: “Het begint met het juiste advies en de benodigde inzichten. Want als je je eenmaal gaat vastbijten in elektrificatie, krijg je meer vragen dan antwoorden. Met mijn presentaties en masterclasses over de elektrificatie van je wagenpark en de laadinfrastructuur geef ik bedrijven die belangrijke inzichten en een eerste zet in de goede richting. Door vervolgens een heldere TCO-calculatie te maken, krijg je een goed beeld van de investering versus de terugverdientijd. En natuurlijk moet je je verdiepen in de laadinfrastructuur. Dat is zeker nu een belangrijk aspect.”

Denken in deeloplossingen

Johnny doelt daarmee op de beperkte beschikbaarheid van stroom. De netcongestie is in meerdere sectoren echt een probleem aan het worden. Maar hoe meer wagens, hoe meer je zal moeten opladen. Dus moet je in deeloplossingen gaan denken. Met zonnepanelen en een accu is een deel wel op te vangen. En ik verwacht dat netbeheerders en de staat ook echt wel gaan meebewegen. Zij zien de uitdagingen ook en proberen nieuwe oplossingen te bieden. Zo is het sinds kort mogelijk om extra gecontracteerd vermogen aan te vragen in bepaalde tijdslots, bijvoorbeeld in de nacht, wanneer de elektrische vrachtwagens staan te laden. Je ziet eigenlijk altijd dat als de nood het hoogst is, de redding nabij is.”

 

Samen fouten maken, samen leren

Maar hoe uitdagend ook, dat je die transitie moet maken staat volgens Johnny buiten kijf. “Elektrificatie is essentieel voor de continuïteit van je bedrijfsvoering. En daarvoor moet je samenwerken. Alleen ga je die transitie niet maken. Er zijn zoveel aspecten in je bedrijfsvoering die veranderen. Je moet onderzoeken. Je moet leergeld betalen. Je gaat fouten maken. En dat zijn vaak dure fouten. Samen kun je die kosten simpelweg beter dragen. Bovendien adviseer ik bedrijven altijd te starten met één auto. Dan is er nog bij te sturen als blijkt dat je niet de juiste auto hebt gekozen.”

 

De sleutelrol van RAB, Kuijf en Rumping

In dat licht vind Johnny de samenwerking tussen twee concullega’s en hun gezamenlijke klant absoluut positief. “Early adopters zoals Bouwcenter RAB, Kuijf Logistics en Rumping Transport vervullen een sleutelrol. Zodra andere bedrijven zien dat zij deze transitie succesvol doorlopen, volgen zij vanzelf. En dan komt er pas echt vaart in. Deze drie bedrijven zijn dan ook hét voorbeeld voor de toekomst. Zij laten zien dat je je trots en ego opzij moet zetten en samen meer bereikt dan alleen. Ik denk dan ook dat we dit soort samenwerkingen vaker gaan zien.”

Een lagere TCO

Toch heeft Johnny niet de illusie dat iedereen zal meebewegen. “Er zullen altijd bedrijven zijn die deze transitie niet gaan omarmen, maar zij snijden zichzelf écht in de vingers. Die TCO gaat al rond 2027 break-even zijn. En in de jaren daarna gaan elektrische wagens het winnen van diesel aangedreven wagens. Je prijst jezelf dan op meerdere vlakken uit de markt als je niet meegaat met deze ontwikkeling.”

 

 

Benieuwd geworden?

Ben jij nieuwsgierig en wil je meer weten over ons zero-emissie project? Neem contact met jouw vestiging op!