Je levert goed werk, investeert tijd en energie, maar dan… blijft de betaling uit. Herkenbaar? Je bent niet de enige. Veel ondernemers, bouwers en ZZP’ers lopen hier vroeg of laat tegenaan.
Hoe voorkom je dat klanten niet betalen? Wat zijn je juridische opties? En hoe ga je professioneel, maar doortastend met zo’n situatie om?
In het vervolg op de eerste nieuwsbrief ontvang je hierbij weer een aantal tips om de betaling van je facturen geregeld te krijgen.
Voer bij zakelijke klanten een kredietwaardigheidscheck uit voordat je werk verricht of levert. Zo krijg je inzicht in de betalingsmoraal van je klant en voorkom je vervelende verrassingen.
Rond je werk netjes af en laat geen losse eindjes liggen die betaling kunnen vertragen. Zorg dat alle opleverpunten vlot en volledig worden afgehandeld.
Wacht niet met factureren. Is je opdracht klaar? Stuur dan meteen de factuur voor je aan een nieuwe klus begint. Vermeld duidelijk de uitgevoerde werkzaamheden, het bedrag en uiterste datum waarop de betaling binnen moet zijn.
Moet je materialen bestellen voor een klus? Stuur dan een termijnfactuur voor de materiaalkosten, eventueel met opslag. Zo kun je ook tijdig aan jouw eigen verplichtingen richting je leveranciers voldoen.
Kom je professioneel over dan laat dat zien dat je jouw zaken goed op orde hebt – en dat wekt vertrouwen bij klanten. Bovendien is het de eerste stap naar tijdige betaling.
Heb je vragen over debiteurenbeheer, stel ze aan onze collega Albert van Holten - 0187-475412.